sunnuntai 22. tammikuuta 2012

Rinnetestissä - checkmate

Harvoin olen ollut yhtä jännittynyt mennessäni Suomessa hiihtämään, kuin tänään.

Olin tullut Vihdin hiihtokeskukseen testaamaan checkmateja. Pakkasti oli kolmisen astetta, porukkaa aika paljon ja palttiarallaa kaikki rinteet auki (yksi luonnontilassa oleva). Luntahan on sadellut viikonloppuna jonkin verran, mutta vihdissä rinteet tuntuivat kuitenkin olevan "jyrkimmiltä" osilta hieman korppuisia ja jäisiä. Eli kaikenkaikkiaan ihan realistinen ja hyvä testipäivä siis rinnelaskun kannalta.

Vihdissähän ei hirveästi muuten näe mitään leveitä suksia, ja suksiräkissä nämä mid-fat sukset taisivatkin olla leveimmästä ja pisimmästä päästä.



Yritän nyt olla mahdollisimman rehellinen tässä arvostelussa (n. 20 vuoden laskukokemuksen perusteella), vaikkakin helposti uhkaa lipsua fiilistelyn kannalle - luonnollisista syistä johtuen.

Noniin, asiaan.

Hissinousu:
Ensimmäisessä hissinousussa pistin merkille että sukset liukuvat ihan ok (hyvä juttu, en ainakaan heti ekoilla metreillä ollut turvallani), ja eivät liikoja haahuile hissiladulla. Pientä tärinää tuntui epätasaisissa kohdissa jalkopohjissa joka antaa osviittaa että sukset eivät ole ihan niin vaimeat kuin tehdassukset. Tehdassuksissahan on usein metallia tms vaimennuselementtejä (meillähän jäi kanttien päältä ne kumiliuskat pois kun se verkkokaupan ketku ei aikoinaan lähettänyt niitä vaikka tilasimme.).

Laskeminen:
Lähdin rauhallisesti liikenteeseen kun pelkäsin että siteet tai sukset levähtävät ensimmäisillä metreillä. Pari käännöstä, vähän lisää vauhtia, muutama käännös perään.. Tässä vaiheessa tajusin että uskomatonta kyllä, nämähän toimivat!


Pari tuntia tuli laskettua niin kovaa kuin Vihdin mäissä pääsee jyrkästä loivaan rinteeseen ja mitään delaminointi tai sideongelmia ei ilmennyt. Mitään erityisiä hyppyjä en vetänyt (enkä vedä) joten sen osalta en osaa sanoa tarkemmin suksien kestosta. Itse painan siis n.74 kiloa. Muutamia pikkupomppuja tosin tietenkin.

Sukset ovat siis yllättävän jäykät, stabiilit ja jyrämaiset (ottaen huomioon painon joka on kolmen kilon paikkeilla parilta!). Poppeliydin on kevyttä ja jäykkää, sekä sen profiili on hieman eri kuin alkuperäisen suunnitelman mukaan (2-12-2). Nyt profiili on about 2,5-10-2,5. Kantit tuntuivat pitävän hyvin, aika kovaa rahinaa kuului kantatessa.

Kääntösäde suksissa on sellainen että niitä pitää selkeästi käskeä että lähtevät käännökseen ja se on pitkähkö. Tämä oli se suurin ero tehdassuksiin. Tuo asia on varmasti usean asian summa, mm. a) asensin ehkä hieman hätiköiden siteet pikkaisen liian eteen nyt kun vertailin vielä uudelleen toisiin suksiin ja ytimen profiiliin tuota kohtaa, parempi olisi ollut laittaa ne n.4-5 senttiä taaksepäin. b) sukset ovat suht leveät. c) suksien kääntösäde on siis suht suuri muutenkin (en tiedä paljon se on) ja siinä ei ole erityisesti suunniteltu progressiviisuutta profiiliin.

Myös maksimitiukkoja pujottelukäännöksiä tehtäessä toinen suksi meinasi välillä jäädä käännöksestä ulos. Tämä taas johtuu tuosta laajasta kääntösäteestä ja siitä tiedetystä ongelmasta että suksien vasen ja oikea puoli ei ole symmetrinen leikkauksen suhteen.

Pehmeää lunta ja risukkoa laskin muutaman käännöksen verran mitä hoitamattomassa rinteessä oli, ja se oli selkeästi mukavaa hommaa näillä suksilla. Ja siihenhän ne on leveytensä suhteen tarkoitettu.

Jos nyt summataan siis kuitenkin niin uskomattoman oikean tuntuiset sukset, joita voin ihan hyvin käyttää jatkossakin, vähintäänkin "juhlasuksina".
Hieman kyllä tosiaan pistää mietityttämään että mistä tarkalleen oikein maksetaan n. 500 euroa tehdasvalmisteisista leveistä suksista kun kokematon kaveri pääsee aika lähelle ensimmäisellä yrittämällä. Tunteja tähän paloi kun kaikki tehtiin käsin ja alusta alkaen, mutta puhtaat materiaalikuluthan olivat loppujen lopuksi jotain 160e ja tämä siis monen välikäden kautta. Tehdassuksien materiaalikulut ovat aivan varmasti ihan toista luokkaa.

2 kommenttia:

  1. Olipas sinulla mielenkiintoinen projekti! Ei ihan heti tulisi itselle mieleen rakentaa omia lankkuja, joten propsit niille jotka siihen pystyvät. Hieno kuulla, että olet tyytyväinen lopputulokseen ja laskutuntumaan. Lopun kustannusvertailu tehdassuksiin vahvisti omiakin kuvitelmia läskisuksien "ylihinnoittelusta", mutta tätä varmasti osin selittää pienet volyymit ja vuosittain uudistuva mallisto. Loppujen lopuksi: jos laskukansa on valmis noita hintoja maksamaan, niin eihän se ole tyhmä joka pyytää...

    VastaaPoista
  2. Jees, kiitokset palautteesta. Tosiaan volyymit ja brändäys (+markkinointiin kulunut raha) ovat varmaankin leveämpien suksien kovemman hinnan syynä, ainakin osittain.

    Olen muuten käynyt nyt laskemassa vihdissä,hyvinkään sveitsissä ja himoksella (eilen) rinnettä ja hyvin sukset ovat edelleen toimineet, ei mitään kulumisonglmia.

    Kävin myös kokeilemassa urbaania puuteria (viikki&herttoniemi), hieman jäykiltä tuntuivat lankut, olisivat tarvinneet enemmän vauhtia ja pidempää pätkää että saisi tuntumaa oikeasti, ehkä flexissä olisi siis syvään lumeen vähän parannettavaa että keula ei sukeltaisi niin ärhäkkäästi.

    VastaaPoista