sunnuntai 25. lokakuuta 2009

Muotin puristimet

Laitoimme tällä viikolla tilauksen menemään suksien materiaalia varten. Sillä välin kun odottelemme kamojen saapumista Saksasta on paljon muitakin hommia mitä pitää vielä tehdä.

Eli takaisin muotin pariin. Suksen laminointia varten on nyt siis muotti (mitä puristetaan) ja nyt tarvitaan jokin tapa puristaa sitä. Puristimia eli suksiprässejä on monia erilaisia, yleisimpien tyyppien kuvaus löytyy:
http://www.skibuilders.com/howto/equip/skipress.shtml

Kun lueskelin noista prässeistä, monet niistä tuntuivat aika työläiltä vaihtoehdoilta. Paras ratkaisu olisi ilmeisti joko vakuumitekniikka tai hydraulinen puristin. Me kuitenkin nyt yritämme tehdä clamp-prässin jossa siis painamme muottia manuaalisilla puristimilla. Se on halpa ja nopea valmistaa. Useinhan tuossa clamp-prässissä on ongelmana että paine ei ole tasainen jokaisessa kohtaa. Tästä jo joku kommentoikin tänne blogiin että pelkkä muotti ei takaa erityisesti nosen ja tailin kohdalla tasaista puristusta. Me lähdemme nyt ratkaisemaan asiaa vedenpaineen avulla. Eli laitamme ylä- ja alamuotin väliin osittain vedellä täytettyä letkua. Tällöin pitäisi saada tasainen paine jokaiseen kohtaan.

Hetken etsittiin sopivan leveää letkua ja lopulta tälläinen löytyi Veljekset Kulmalalta Vantaalta. Kun soitin heille ja kyselin heidän isointa palomiesletkua jotenkin sekoilin pahasti ja tein suoraan diilit puhelimessa (kun sain vähän alennusta ovh-hinnasta) 150mm leveästä letkusta. Jotenkin ajattelin että se on 150mm latteana olevaa letkua, näin ei tietenkään ollut vaan siis tottakai halkaisija on 150mm. Olivat jo leikanneet sen valmiiksi varastolla kun tulin hakemaan sitä (taas heti aamusta), jolloin tajusin että latteana letku on hillittömät 24 senttiä leveää jötikkää. Noh, toisaalta seuraavaksi pienempi koko olisi ollut melkein liian pientä. (Meidän koira Rufus ihmetteli letkua joten piti ottaa vertailuksi se mukaan kuvaan.). Letkulle tuli hintaa 30,5e kun otin pituutta aika reippaasti 2,5 metriä.

Hyvä homma myös tuossa letkussa on se että vesi itsessään tulee painamaan aika runsaasti, joka itsestään auttaa prässäämisessä. Puristuspaineen pitäisi olla minimissään 1bar (joka saavutetaan vakuumitekniikalla). Hydraulisissa puristimissa puristetaan n.30-max 50 psi paineella (1bar=14,5 psi). Kävin vertailuksi tarkistamassa että esim. polkupyörän renkaat laitetaan n. 30-80 psi täyteen riippuen mallista.

Letkun sulkemista varten menimme ostamaan Kimmon kanssa lattarautaa tattarinsuolta. Paikkana oli teräsmyynti timo lehtimäki jossa oli hyvät valikoimat erilaista terästä. Otettiin (ehkä vähän overkill) 8mm paksua lattarautaa ja he paloittelivat ne valmiiksi paloiksi. Hintaa tuli aika paljon (15e) mutta ei jaksanut enää miettiä mitään muuta vaihtoehtoa, taas oltiin nimittäin aamuseiskalta liikenteessä, toivottavasti viimeistä kertaa.
Täytyy muuten kommentoida näistä "alan mestoista" että niissä tuntuu aina olevan sisäänkäynti jossain takana johon epämääräiset viitat ja huono valaistus ohjastavat kulkijaa.

Puristimia varten sahasimme ja porasimme puuta valmiiksi (4,5 cm x 4,5 cm paksuista mitä sain ilmaiseksi), 6 puristinta toivottavasti riittää koko muottiin. Porasimme metallit päällekkäin että saimme reiät osumaan kohdalleen.
Kierretankoa ja muttereita piti ostaa lauantaina, mutta nukuin krapulaspäissäni niin että rautakaupat ehtivät mennä kiinni joten täytyy jatkaa tätä myöhemmin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti